Conozca cómo ha evolucionado la estructura de mercado bancaria entre 2008 y 2019
Publicado el 24 May 2022 1:37 PM

This paper analyzes the evolution of the Lerner index for Costa Rican banks between
2008 and 2019. We document a significant drop in market power during this period, which we relate to less concentration in loans and deposits. The market became less consolidated as a fringe of 29 small banks gained market share at the expense of large and medium banks. We find that for individual banks, a greater market share of loans, and greater loan specialization are related to higher profitability, while a greater market share of deposits and greater size are related to lower profit margins.

Con esta descripción, los autores del artículo - el profesor Miguel Cantillo y los exPDA José Cascante y Guillermo Pastrana - resumen los hallazgos de su investigación, plasmada en un nuevo documento de trabajo disponible para consulta de la comunidad académica de la Escuela, la Universidad y el público en general.

Consultar documento